Presentation av forskningsresultat under ARSAD 2023

Den 20-21 april arrangerades konferensen ARSAD 2023 (Advanced Research Seminar on Audio Description) i Barcelona där Jana Holsanova tillsammans med bl.a. samverkanspartners Roger Johanson (LU) och Tina Weidelt (Syntolksutbildningen vid Fellingsbro folkhögskola) presenterade forskningsresultaten om reception av temporala och rumsliga aspekter i syntolkning, rollen av rösten och syntolkning av dans.

Under konferensen presenterades resultat från det FORTE-finansierade forskningsprojektet "Hur den blinda publiken förstår och upplever syntolkning av visuella händelser" av samverkanspartner Roger Johansson (docent i psykologi vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet).

Dessutom presenterades resultat från ett forskningsprojekt om syntolkning av dansföreställningar som drivits i samarbete med Tina Weidelt (syntolk och verksam vid syntolksutbildningen vid Fellingsbro folkhögskola) och Veera Suvalo Grimberg (Danskompaniet Spinn).

Sidansvarig: jana.holsanovalucs.luse | 2023-05-03