Samverkansworkshop i Lund november 2022

Under november 2022 arrangerade samverkansinitiativet ADACOM en tvådagars workshop med fokus på syntolkning och tillgänglighet. Bland deltagare var samverkanspartners från Unga med synnedsättning (US), SRF, MTM, SPSM och Fellingsbro folkhögskola och forskare från LU. Workshopen ägde rum vid Lunds universitet och var kopplat till forskningsfokus “AUDEA: Syntolkning och tillgänglig information”

Forskare från Lunds universitet presenterade resultat från FORTE-projektet ”Hur den blinda publiken förstår och upplever syntolkning av visuella händelser”, SPSM talade om arbete med läromedelsanpassning för elever med synnedsättning och workshopdeltagare lyssnade på syntolkade informationsfilmer och bedömde syntolkningskvalité. Andra dagen fick workshopdeltagare träffa forskare från Humanistlaboratoriet och Robotlabbet som presenterade olika forskningsområden, forskningsmetoder och visade utrustning, bland annat EEG, ögonrörelsemätning, 3D-utskrifter, BioPack utrustning och roboten Epi. Deltagare fick även besöka olika forskningsstationer vid Humanistlaboratoriet och utforska dess utrustning, bland annat det ekofria rummet och artikulografen.

Bildgalleriet nedan återspeglar workshopens händelser och deltagarnas upplevelser:

Sidansvarig: jana.holsanovalucs.luse | 2023-06-26